Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sietske Blok - WaarBenJij.nu Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Sietske Blok - WaarBenJij.nu

Luang Prabang

Blijf op de hoogte en volg Sietske

17 Juli 2016 | Laos, Luang Prabang

Vrijdag om 6 uur opgestaan om nog even te douchen en mijn laatste spullen in te pakken. Om 7 uur, oke 7.20, werd ik met een open busje opgehaald en naar het busstation gebracht. Hier vertrok de bus pas om 8 uur. Ik zocht een plekje achterin. Schijnbaar had ik de local bus geboekt, ik dacht al het kost ook bijna niets hahaha. Met vier andere toeristen en 20 locals gingen we op pad. Bij je busticket zat ook een flesje water en een coupon om te lunchen. De eerste drie uur hebben we geloof ik wel 8 stops gemaakt. Er werd eten gekocht en zelf besloot ik ook maar een kaal broodje te scoren, want ik had nog niet ontbeten. En de zak chips van de nachttrein leek me niet echt een smakelijkste ontbijt.
Daarna reden we aan een stuk door naar de lunch plek. Hier kreeg iedereen noodle soep. Erg lekker, je moest alleen niet te veel nadenken over waar het gemaakt werd.
Daarna reden we verder door de bergen, rijstvelden en langs meren en de rivier. De natuur is hier heel erg indrukwekkend. Best een pittige twaalf uur, maar veel kunnen slapen. Eenmaal aangekomen hebben we met alle toeristen een tuktuk naar de stad genomen.
Na een tijdje vond ik een guest house wat ik boekte voor een nacht. Ik dacht ik kijk nog wel naar iets beters, het is schoon en heeft een bed, vannacht komt het in iedere geval goed.

Ik zit vlakbij de nightmarket. Ik liep er even heen om opzoek te gaan naar eten en vond in een zijstraatje een foodmarket. Je kreeg hier een bord en je mocht zoveel als je wilde opscheppen van een soort buffet. Er lagen allerlei verschillende groentes, noodles rijst en fruit. Aan het einde van de tafel betaalde je dan 15.000 kip (€1,60) en je mocht zelfs nog meer opscheppen hahaha. Er lag ook vlees en vis, maar dat durfde ik niet te nemen. Ik ontmoette een meisje uit Engeland en een jongen uit Spanje. Samen zijn we nog even cocktails gaan drinken bij Utopia, een populaire bar aan de rivier. Super leuk met lichtjes, kaarsjes, matjes om te chillen en zitten doe je op kussens op de grond.

De volgende dag ging ik met het meisje uit Engeland mee op excursie. Mijn hotel was prima en de rest betaalde veel meer, dus deze nog even bijgeboekt voor twee nachten.
We zijn eerst met een slowboat de Mekon river op gevaren. We stopten eerst bij een dorpje. Het was 10 uur ’s morgens en er was een wiskey proeverij. Ik kan je vertellen met 50% alcohol in de wiskey ben je wel meteen wakker. Daarna gingen we verder de rivier op. We stopte bij de grotten. In de grotten stonden allemaal buddha’s. Leuk om gezien te hebben, maar dit kun je ook skippen. Terug op de rivier gingen we met de stroom mee, je bent dan in eens twee keer zo snel.
Daarna even snel geluncht en met een busje naar de watervallen. Dit is iets dat je echt gedaan moet hebben. Je komt bij het onderste stuk aan en daarna loop je naar boven toe. Het wordt steeds indrukwekkender, net alsof je in een sprookje bent. Bovenaan was de grootste waterval. Ook hier kon je nog verder naar boven klimmen, maar dit liet de tijd niet toe. We zijn nog lekker gaan zwemmen bij de watervallen, heel koud, maar je wordt er heel zen van zo in de natuur op zo’n mooie plek. Daarna een vliegticket geboekt naar Pakse in het zuiden van Laos. Schijnbaar ben ik nu als backpacker onwijs aan het falen en had ik dit met de bus moeten doen. Oké het scheelt €100,-, maar je bent we, 22 uur sneller ;).
Daarna lekker op de foodmarket gegeten en daarna over de nightmarket geslenterd. Omdat het Engelse meisje de dag daarna vertrok hebben we nog een vriendschapsarmband gekocht haha. Daarna nog een afsluitend drankje gedaan in Utopia. Alle kroegen gaan hier rond 11 uur, half 12 dicht, behalve de bowlingbaan die buiten het centrum ligt.

Vandaag ben ik om 5 uur opgestaan om de monniken hun alm te zien doen. Ze lopen dan door de straten heen om voedsel bij de mensen op te halen. Daarna nog even terug mijn bed ingedoken. Lekker uitgeslapen en wat gaan ontbijten aan de rivier. Hier ontmoette ik een 70 jarige vrouw die alleen op reis was voor 2 jaar. Super leuk om haar verhalen te horen. Daarna een rondje door de stad gelopen en naar het punt gegaan waar de twee rivieren bij elkaar komen. Het was vandaag alleen niet normaal warm, dus van schaduw plek naar schaduw plek gelopen. Nu op een terrasje kijken naar de zonsondergang en lekker springrolls gegeten. Zo meteen spullen inpakken en morgen naar het zuiden vliegen.

Dankjewel voor al jullie leuke reacties!!!
@lisanne mijn stappen haal ik iedere dag met gemak, geen Chinese muur voor nodig haha.

Liefs!

  • 17 Juli 2016 - 20:10

    Sharon:

    Wat een gave dingen maken je toch mee! Super zeg!

  • 18 Juli 2016 - 13:26

    Els:

    Jeetje Siets pas een week weg en al zoveel gezien, meegemaakt en mensen ontmoet. super!!! Blijf genieten! LY! Els

  • 19 Juli 2016 - 20:34

    Everdien Van Der Meer:

    Wat een avontuur deze reis met weer nieuwe ervaringen en byzondere ontmoetingen! Leuk dat je zo uitgebreid verslag doet! Geniet lekker verder, veel reisplezier! Gr. Everdien

  • 19 Juli 2016 - 23:23

    Albert:

    Wat een leuke verhalen en spannende dingen maak je weer meer. Maar zie ook dat je steeds meer ervaring krijgt bij het in je eentje reizen. mooi omdat te lezen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Luang Prabang

Laos, Cambodja en Zuid-Thailand

Vliegen naar Bangkok en dan zien waar ik heen ga!

Recente Reisverslagen:

17 Augustus 2016

dankjewel

10 Augustus 2016

ao nang, spa, kayaken, beach

05 Augustus 2016

khao sok

03 Augustus 2016

ao nang en eiland tour

31 Juli 2016

check!
Sietske

Actief sinds 01 Juli 2015
Verslag gelezen: 195
Totaal aantal bezoekers 21300

Voorgaande reizen:

22 Juli 2019 - 13 Augustus 2019

Vietnam

29 April 2018 - 13 Mei 2018

Shanghai en Bali

09 Juli 2017 - 04 Augustus 2017

Sri Lanka

11 Juli 2016 - 14 Augustus 2016

Laos, Cambodja en Zuid-Thailand

14 Juli 2015 - 09 Augustus 2015

Thailand en Bali

Landen bezocht: