made it to Cambodia - Reisverslag uit Chroŭy Chângvar, Cambodja van Sietske Blok - WaarBenJij.nu made it to Cambodia - Reisverslag uit Chroŭy Chângvar, Cambodja van Sietske Blok - WaarBenJij.nu

made it to Cambodia

Blijf op de hoogte en volg Sietske

22 Juli 2016 | Cambodja, Chroŭy Chângvar

De laatste avond in Laos is goed gevierd. (Been there don det) De volgende ochtend vroeg op, dat was best zwaar ;). Eerst met de boot en daarna met de bus naar de grens toe. Natasha, meisje uit Engeland, ging met mij mee naar phnom phen, de hoofdstad van Cambodja. De grens moest je lopend over en daar kregen we een Visum voor Cambodja. Daarna in een busje dat ons ergens af zette om vervolgens weer in een ander busje te gaan. Tussendoor konden we nog snel ergens sticky rice scoren. We gingen om 8 uur met de boot weg vanaf don det en waren uiteindelijk om half 8 in phnom phen. Van een ander meisje hadden we hostel gekregen, 11 happy backpackers. Het zag er prima uit en er was een rooftopbar. Daar heerlijk gegeten en even gerelaxt. Daarna kwam er een man bij ons zitten die in zijn vorige leven keizer van Ietswas geweest en nu de nieuwe Dalai lama was en hij stond in spiritueel contact met prins Harry. Tuurlijk....de rest van wat hij vertelde heb ik niet eens meer opgeslagen haha.
Omdat Natascha de volgende ochtend naar het zuiden zou vertrekken besloten we dat we de stad nog even wilde verkennen. En de rooftopbar voelde zo veilig.... Wij het hostel uit, en op het eerste gezicht leek het een straat met gezellige kroegjes en restaurantjes... Toen we goed keken liepen er allemaal prostitué’s rond. We zijn bij een andere rooftopbar wat gaan drinken die uitzicht gaf over de rivier. Super veilige voelden we ons niet.
Terug in het hostel kwamen we erachter dat er boven in de muren boor de gaten geen ramen zaten. Alle herrie van buiten hoorde je dus in de slaapkamer, waar we met zijn tienen sliepen. En het was echt een drukke party street. Van slapen kwam het dus niet echt.

Vandaag waren we vroeg wakker en zijn we met een tuktuk naar de killingfields gereden. We waren er lekker vroeg en er was nog bijna niemand. We hebben hier rondgelopen met een audioguide. Het was heel erg indrukwekkend. We hebben de massa graven gezien en als het regent komen er nog steeds beenderen en kleding naar boven. Er is onderzoek gedaan naar alle beenderen om te zien waar mensen vandaan kwamen. De mensen die hier vermoord zijn, waren mensen die opgeleid waren en eventueel in verzet zouden kunnen tegen het regime. Er zaten diepen kuilen waar vroeger de massagraven waren. Dit komt omdat de lijken verteerd zijn en de grond daardoor weer is gaan zakken. Er was ook een massagraf waar moeders en kinderen lagen begraven. De vrouwen werden uitgekleed en gemarteld. Dit is tegen hun cultuur in, vrouwen baden hier ook altijd met kleding aan. De baby s werden in het zicht van de moeders tegen de bomen aan dood geslagen. Deze boom staat hier nog steeds. Dit komt heel hard binnen. De rondleiding eindigde bij een monument waar allemaal schedels opgestapeld liggen. We hebben hier een bloem neergezet en stokje wierook aangestoken.
Daarna zijn we met de tuktuk naar de gevangenis s 21 geweest. Dit was vroeger een schoolgebouw. Hier werden mensen gemarteld en er werden gedwongen bekentenissen gedaan. De cellen waren erg klein en soms zaten mensen met zijn tweeën in de gevangenis. Heel erg indrukwekkend. Ook was er een tentoonstelling met interviews van mensen die in die tijd gedwongen moesten trouwen.

Daarna zijn we terug naar het hostel gegaan. Natasha ging met de bus naar het zuiden en ik heb besloten dat ik vanmiddag even lekker niets ga doen. Morgenochtend vroeg met de bus naar Siem Reap. Hopelijk voelt dat beter dan hier!

Liefs!

• 22 Juli 2016 - 08:32

Lisanne:

Jeetje siets! Dat is toch best een plek waar je de rillingen van krijgt. Mooi dat je een bloem daar neer hebt kunnen leggen. Nu dan even lekker ontspannen! Liefs x

• 22 Juli 2016 - 09:36

Kimberley:

Leuk hoor die verhalen! Hoewel deze ook wel creepy was.
    Veel plezier nog!
    X kimberley

• 23 Juli 2016 - 10:55

Els:

Wat een heftige emotionele excursie Siets. maar wel mooi om ook daar even bij stil te staan en de slachtoffers te gedenken. Succes op de weg naar weer nieuwe ervaringen en ontmoetingen. LY. X

• 24 Juli 2016 - 21:00

Ria:

Ha Sietske,

Heftige dingen om te zien/beleven!! Dat hoort ook weer bij nieuwe ervaringen opdoen............ga je ook nog naar Myanmar eigenlijk?? Bevolking schijnt daar wel vriendelijker te zijn , en het is er ook fantastisch mooi.

Geniet!!! Ria