Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sietske Blok - WaarBenJij.nu Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Sietske Blok - WaarBenJij.nu

Ubud

Blijf op de hoogte en volg Sietske

08 Mei 2018 | Indonesië, Ubud

Zaterdag zijn we met de boot van Nusa Lembongan terug gegaan naar Sanur. Hier werden we met een busje gedropt midden in ubud. Helaas zaten wij aan de andere kant en moesten wij met een taxi verder.
Aangekomen in het hotel hebben we de spullen neergezet en zijn we eerst weer opzoek gegaan naar geld. Want de pinpassen en creditcard deden het nog steeds niet overal. Nadat iedereen twee keer had gepind, behalve ik want bij mij deed nog steeds niets het, zijn we over de beroemde markt gelopen in ubud. Daarna nog lekker een vers sapje genomen en doorgelopen naar de yoga barn. Inmiddels gebeld door de Rabobank en ook ik kan nu geld halen. Bij de yogabarn hebben we Michelle ontmoet zij is een klasgenootje van Jelte geweest. We hebben lekker zitten kletsen en zijn op ons gemak weer terug gelopen naar de andere kant van het centrum. We hebben onderweg lekker gegeten en Jelte heeft een pet laten maken met cafe blocque erop.
De volgende ochtend werden we vroeg op gehaald voor een fietstocht met greenbike. Eerst zijn we naar een uitzichtpunt over de rijstvelden gegaan. In de film eat pray love zie je Julia Roberts tussen deze rijstvelden fietsen. Daarna zijn we naar een koffieplantage geweest. Hier hebben we verschillende soorten thee en koffie geproefd en we kregen een pannenkoekje met sinaasappelstroop. Ook hebben we een luwak gezien en de koffie gemaakt van zijn stront geproefd. Lekker en zacht.
Daarna zijn we naar mount Batur geweest. Hier was de lava nog te zien van de laatste uitbarsting. Dit was in 2000. De vulkaan is nog steeds actief en er kwam ook nog steeds rook vanaf. Naast de vulkaan ligt het grootste meer van Bali.
We zijn daarna naar het startpunt van onze fietstocht gereden. We waren met 6 mensen en twee begeleiders. We hebben 25 km naar beneden gereden. De eerste stop was bij een compound. We hebben uitleg gekregen van de verschillende gebouwen. De tempel is in de richting van de vulkaan. Daarnaast ligt het huis van de ouders, dit gebouw is hoger dan de andere gebouwen. De jongens blijven thuis wonen en wanneer er twee mensen trouwen verhuizen ze altijd naar het compound van de man. Wanneer de compound vol is begint de jongere broer een nieuwe compound. Wanneer een familie alleen meisjes heeft is het moeilijk om een man te vinden omdat deze dan naar de compound van de vrouw verhuisd.
Ook is er een gebouw waar alle Balinese tradities gevierd worden. Zo wordt de placenta begraven, er is een ceremonie waarbij het kind na drie maanden voor het eerst de grond raakt, na 6 maanden wordt het kind gedoopt en mag het voor het eerst de tempel in. Ook is er een ceremonie waarbij de tanden geveild worden. Voor de overledene wordt ook een ceremonie gehouden. Zowel het lichaam als de ziel worden begraven. Aan het einde mochten we ons eigen offermandje maken.
Daarna zijn we nog langs steenhouwers gefiets die tempels maken en tussen de rijstvelden doorgefietst. De gids zei dat het zeldzaam was dat je slangen tegen komt. Maar we hebben er een gezien hoor!
Aan het einde afgesloten met een heerlijke lunch.
Wij zijn afgezet in monkey forest. Er waren twee apen die op Jelte zijn rug geklommen waren en lekker aan het meeliften waren. Monkey forest is heel mooi, je loopt tussen oeroude bomen door en je begeeft je echt in de jungle. Daarna hebben we nog even geshopt en zijn we wat gaan relaxen. S avonds een hapje gegeten en een drankje gedaan.
De volgende ochtend kwam Happy ons halen. We zijn eerst naar de holy spring temple geweest. Hier kun je je zelf wassen en ontdoen van negatieve aura s en energieën. Daarna zijn we naar een andere tempel gegaan. Hier hebben mama en ik een offer gemaakt. Ee werden besprenkelt met arak en kregen rijst op ons hoofd geplakt.
Daarna lekker gegeten tussen de rijstvelden en opzoek gegaan naar een nieuwe overnachting. Als laatste hebben we een waterval bezocht en heeft jelt een lekkere duik genomen!
We zitten nu in seminyak in een mooi hotel. Vandaag gaan we relaxen en even bijkomen van alle indrukken!

• 08 Mei 2018 - 08:58

Brigitte :

Wat een mooie reis maken jullie. Geniet van alle indrukken en van elkaar!

• 09 Mei 2018 - 19:01

Kimberley:

Leuk hoor al die verhalen! Geniet er nog maar heel ffies van!